Siapa Nak Jadi Pengikut Saya...Mari...Mari...

$$$klik$$$

Khamis, 28 Oktober 2010

Khasiat Telur Ayam Kampung




Salam makan-makan sahabat-sahabat sakalian…hari ni bongchai nak kongsi sikit petua macam mana nak topup tenaga…heeee…Kawan-kawan mesti pernah jumpa telur ayam kampong kan??? Bukan yang telur tembelang tu tau…kalo pecah…peeeerrrgggggg…tak dapat di bayangkan…

Tau tak…apa khasiat nyer, kalau kita makan telur ayam kampong???Haaaaa…bongchai nak terangkan sikit la…kelebihan telur ayam kampong dari telur ayam biasa ni…kalau kawan-kawan nak tahu, dalam telur ayam ni terdapat kandungan protein yang cukup bagus untuk tubuh badan kita. Akan tetapi dalam banyak-banyak telur ayam…telur ayam kampong per 100gram nyer ada kandungan 174kalori, 10.8gram protein, 4.9mg zat besi dan 61.5g retinol atau vitamin A. Waaaaauuuuu…poweerrr tuuu~~~Heeee….Oleh itu la kenapa telur ayam kampong lebih diminati dibandingkan dengan telur ayam yang bela kat kilang telur tu.

Kalo kawan-kawan nak tau jugak, telur ayam kampung yang asli ni ada kelebihan tau kalo dibandingkan dengan telur ayam kilang tu. Selain dia ada sumber kalori dan protein haiwan yang cukup baik dimana ianya mudah diserap oleh usus kita dalam jumlah yang banyak. Telur ayam kampong ni jugak boleh dipakai sebagai campuran minuman jamu yang dia orang yakin dapat bagi kesegaran kat badan kita ni ( ada lagi ke zaman sekarang ni jamu ori...yang bongchai tahu bongchai makan buat setegah masak, boh kicap, lada sulah dan kadang-kadang dengan madu lepas tu di cicah dengan roti bakar…heeee… ).

Disini bongchai senaraikan sikit la khasiat telur ayam kampong antara nyer :-

1) Dapat menyembuhkan penyakit jantung koroner, kencing manis atau usus besar.

2) Selain mengandungi sumber tenaga, juga mengandungi sumber protein yang cukup tinggi. Tenaga yang dipakai untuk mengganti tenaga yang digunakan aktiviti seharian. Manakala proteinnya pula diperlukan untuk mengganti bahagian organ yang rosak.

3) Mempunyai kandungan kolesterol (pada kuning telur) cukup tinggi. Bagi yang mempunyai hipertensi atau hiperkolesterolemia (kandungan kolesterol dalam darah yang tinggi) tapi harus hati–hati karang makan bayak-bayak kang K.O pulak… (*_*)

4) Membantu mengatasi kelelahan dan kelesuan tubuh, namun tidak dapat mengatasi seluruhnya karana badan masih memerlukan waktu untuk merehatkan organ tubuh badan.


Dengan sebab tu la alasanya kenapa telur ayam kampong ni digilai terutama nyer oleh kaum lelaki….heeee…Patut la ada petua orang tua-tua bagi kat bongchai dulu ( untuk kaum lelaki jek tau )…nak bagi up lagi khasiat telur ayam kampong tu…Ambil dua bijik telur ayam kampong yang dah di separuh masakkan ( kalo mentah-mentah lagi power ) tambah dua sudu madu asli dan dua sudu the serbuk lada hitam…lepas tu apa lagi…telan la…konfem HO~LIAU TERANGKAT punya la…hahahahaaa…

p/s:- pastikan dua bijik tau. Karang takut tak seimbang pulak kalo sebijik…heeeee…Selamat  Mencuba…yak..yak..yeeaaa..heeee... Y(^_~)Y

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...