Siapa Nak Jadi Pengikut Saya...Mari...Mari...

$$$klik$$$

Jumaat, 29 Oktober 2010

Kuih Badak Berendam


    Salam makan-makan...Siapa yang tak kenal lagi dengan kuih badak berendam??? Cepat-cepat  angkat tangan, jangan malu-malu…heeee…maklum la…budak-budak zaman sekarang ni bukan kenai sesangat pun dengan kuih dolu-dolu ni…ok la hari ni bongchai nak cerita sikit tentang kaum kerabat yang dinamakan "Kuih Badak Berendam" ni.

     Kuih badak berendam, atau juga dikenali sebagai panggilan saintifiknya “SOPANG” kat Negeri Sembilan. Ianya merupakan antara sejenis kuih tradisional yang popular di Malaysia, terutama di Pantai Timur iaitu di Kelantan dan Terengganu. Kuih ni memang, amat-amat RARE la nak jumpe. Kalo jumpe pun bulan-bulan posa ada la…tu pun bukan semua tempat ada tau.

     Kuih badak berendam ni dibuat daripada adunan tepung beras yang telah digentel bulat-bulat dengan berintikan kelapa bercampur nisan ( apa tah “nisan” tu tah la…yang bongchai google timbul kereta Nissan ada la timbul…heee…). Kebiasaanya bahagian tepung ini dibuat tawar sebab kan dah ada inti yang manis takut nanti dok makan manis-manis, ada lak yang awal-awal kene kerat kaki pulak…heeee…tepung yang berinti tadi akan dimakan bersama santan kelapa bagi memberikan rasa lemak…Tapi bongchai ingat la kan…orang dolu-dolu panggil kueh ni badak berendam tentu sal masa dia makan tu ada badak dok tengah berendam kot depan dia…kalo time tu kerbau dok tengah berendam tentu dia panggil kuih ni “kuih kerbau berendam”…heeeee…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...